• Voortbouwend op tientallen jaren van innovatie en expertise op het gebied van dieselmotoren, is Caterpillar vooruitdenkend en biedt ze steeds de beste technologie.
   
 
  • Het systematisch toepassen van technologieën voldoet aan de verwachtingen van onze klanten inzake productiviteit, brandstofverbruik, betrouwbaarheid en levensduur.
   
 
  • Wij leveren Caterpillar motoren die voldoen aan de wetgeving inzake uitstoot van schadelijke stoffen.
   
 
  • De wereldwijde scheepvaart moet voldoen aan programma's die bestemd zijn om de emissies van alle diesel aangedreven schepen te verminderen.
   

Nieuwe generatie Caterpillar motoren

De nieuwe emissiereducerende normen (Tier-normen) zijn van toepassing op non-road motoren en op mobiele generatoren.

Als reactie op deze nieuwe normen ontwikkelde Caterpillar een nieuwe generatie motoren.

ACERT-technologie

De Caterpillar® machines die van de productieband rollen zijn uitgerust met de nieuwste motortechnologie. De D8T was het eerste model voorzien van deze technologie. Daarna volgden nog andere modellen, meer bepaald de D9T, 365, 385 en vier knikdumpers. In totaal zijn 26 machinemodellen beschikbaar. Al deze machines worden aangedreven door Caterpillar motoren uitgerust met de ACERT-technologie (Advanced Combustion Emission Reduction Technology). Deze innovatie is het resultaat van meer dan 500 miljoen dollar aan R&D-investeringen en meer dan 250 octrooien. Deze motoren voldoen aan de Amerikaanse verontreinigingsnormen EPA TIER 3, van toepassing op bouwmachines en van kracht voor motoren van 300 tot 750 pk sinds 1 januari 2005. De normen voor motoren van 175 tot 300 pk gelden sinds 1 januari 2006.


De verontreinigingsnormen op machinemotoren zijn dus al een tijdje van kracht. De Tier 1-normen werden in 1996 ingevoerd en de Tier 2-normen in 2001. M.b.v. enkele aanpassingen voldeden de bestaande technologieën aan die normen, maar voor de strengere Tier 3-normen was uitzonderlijke vooruitgang nodig.

Caterpillar introduceerde in 2004 de ACERT-technologie om aan de EPA-normen voor vrachtwagens te voldoen. De Caterpillar machinemotoren met ACERT-technologie werden voor het eerst getest in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Er worden vandaag de dag meer dan 350 van deze machines gebruikt. In totaal tellen ze al meer dan 520.000 werkuren. Deze machines worden in verschillende typische sectoren van Cat gebruikt; van de bouwsector tot de mijnbouwsector, alsook op stortplaatsen. Ze zijn bovendien bruikbaar in verschillende omstandigheden.

top

De ACERT-technologie komt overeen met een reeks progressieve verbeteringen ontwikkeld door Caterpillar, zoals bv:

  • Het brandstofsysteem voert meerdere injecties uit bij elke verbrandingscyclus. Kleine hoeveelheden brandstof wordt geïnjecteerd op nauwkeurig bepaalde momenten voor een zuiniger brandstofverbruik en minder uitstoot.
  • Een geavanceerd luchtmanagementsysteem stuurt meer verse lucht naar de verbrandingskamer. Een turbocompressor met turbodrukbegrenzer biedt een uitstekende oplossing bij een laag toerental. Verder brengen cross-flow-cilinderkoppen de lucht rechtstreeks over naar de motor.



De ingenieurs van Caterpillar werkten met ongeveer 125 variabelen om een perfect evenwicht te vinden. Er bestaan meer dan 10 miljoen mogelijke brandstofcombinaties. De ingenieurs moesten rekening houden met nauwe relatie tussen emissiereductie, motorprestaties, energierendement en levensduur van de motor. Emissiereductie kan bv. een ongewenst effect hebben op het energierendement. Hun hoofddoel is hetzelfde als dat van Caterpillar, sinds zijn ontstaan: De vaste en variabele bedrijfskosten en de kosten van het transporteren van materiaal zo laag mogelijk houden voor de klant.

top